• The Fortress Stadium.
  • Kesebelasan Utama Kelantan vs Malaysia.
  • Kesebelasan Utama Kelantan lwn Selangor PKNS.
  • Penyokong Kelantan di Stadium Jalan Besar,Singapura.
  • Lakaran Stadium baru Kelantan.
Blog sukan bolasepak tempatan yang memaparkan bolasepak Kelantan dengan pelbagai cerita,rumours,kupasan isu semasa dan kontroversi pemain,jurulatih dan persatuan.

.:Follow Us:.

Kelantan bukan tandingan untuk Harimau Malaya

Posted by JustKelantanFA On Thursday, February 2, 2012 Comments


Tiada apa yang memeranjatkannya mengenai kekalahan 5-0 Kelantan di tangan skuad negara di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Enam tonggak Kelantan malam tadi sebaliknya turun dengan misi lebih besar mempertahankan maruah Harimau Malaya.

Gol pasukan kebangsaan diledakkan Asraruddin Putra Omar dan Shahurain Abu Samah pada separuh masa pertama ditambah masing-masing satu gol daripada Abdul Hadi Yahya, S. Kunanlan dan Izuan Solahudin menutup pesta gol pada minit ke-90 perlawanan.

Rata-rata pemain yang membarisi skuad negara dalam perlawanan ini merupakan pemain yang kurang berpengalaman di peringkat antarabangsa namun apa yang lebih utama bagaimana ketua jurulatih negara, K. Rajagobal melihat tahap permainan anak-anak buahnya seperti yang diharapkannya.

Sebahagian besar perlawanan menyaksikan Norshahrul dilihat bergandingan dengan Abdul Manaf Mamat dan dibantu Ashaari Samsudin yang diletakkan di posisi kegemarannya, sayap kiri dan di seberang sana Shahurain Abu Samah memainkan peranannya.

Shakir Saari diberi peranan untuk melicinkan pergerakan bahagian tengah selain Safiq Rahim yang kembali memakai lilitan kapten.

Di bahagian pertahanan, Bunyamin Umar terpaksa bermain di posisi asing selaku bek kanan selain Subramaniam, Faizal Muhammad seta Asraruddin Omar Putra.

The Red Warriors memberi ancaman pertengahan babak pertama sahaja dan dalam baki 45 minit pula kurang bermaya.

Boleh dikatakan, barisan Rajagobal tidak diuji langsung apatah lagi dengan tempo permainan yang agak perlahan jika dibandingkan corak skuad kebangsaan sebelum ini.

Apa yang mendukacitakan, pemain seperti Muhammad Ghaddar, Danny Antwi dan Obinna Nwaneri gagal menepati kualiti mereka sebagai bintang import yang boleh mengkucar-kacirkan pertahanan negara.

Beberapa pemain dilihat masih memerlukan lebih banyak lagi masa dan pendedahan untuk mencapai keserasian terutama bagaimana untuk memerangkap kubu lawan dengan lebih berkesan menerusi bahagian tengah.

Kali ini, pemain sayap banyak mencipta peluang dengan hantaran rendah di depan pintu gol untuk menggegar gawang Kelantan bocor.

Pada separuh masa kedua, Malaysia menguasai sepenuhnya perlawanan dan pemain-pemain gantian juga tidak mengecewakan untuk lebih mencengkam bahagian midfield dan pemain seperti Mohd Fauzan Dzulkifli menunjukkan potensi yang dimilikinya serta kemasukkan G. Mahathevan di selaku pertahanan tengah mampu membaca permainan dengan baik selain ketenangan yang dimilikinya.

Para pemain lebih gemar melakukan hantaran-hantaran pendek sebelum melakukan umpanan yang mampu menghukum pertahanan lawan.

Ini menunjukkan mereka memiliki idea dan tidak gopoh untuk terus menghantar bola ke pintu gol lawan namun keupayaan sebenar mereka masih belum teruji dengan perlawanan seperti ini.

.:Views and Suggestions:.