• The Fortress Stadium.
  • Kesebelasan Utama Kelantan vs Malaysia.
  • Kesebelasan Utama Kelantan lwn Selangor PKNS.
  • Penyokong Kelantan di Stadium Jalan Besar,Singapura.
  • Lakaran Stadium baru Kelantan.
Blog sukan bolasepak tempatan yang memaparkan bolasepak Kelantan dengan pelbagai cerita,rumours,kupasan isu semasa dan kontroversi pemain,jurulatih dan persatuan.

.:Follow Us:.

Kelantan dapat dua Stadium?

Posted by JustKelantanFA On Saturday, December 17, 2011 Comments
Gambar:Sekadar Hiasan

"Tunggu dan kelihlah, ado kito gomo gi ado games gak" Inilah antara luahan kebanyakkan rakyat Kelantan di alam maya dan di kedai-kedai kopi ketika membicarakan isu dua stadium yang bakal dibina daripada KAFA dan kerajaan negeri. Mungkin luahan ini saja yang mampu mengurangkan harapan 100% rakyat Kelantan berikan kepada mana-mana pihak yang sedang merancang pembinaan stadium ini. Apa yang penting mereka semua bersetuju dan menyokong penuh pembinaan stadium.

Jika dilihat pada sejarah stadium Sultan Muhammad ke-IV yang dibina sudah hampir mencecah 45 tahun ini, fungsinya sudah melepasi tahap kegunaan sesebuah stadium dengan pelbagai aktiviti dan acara dilangsungkan dalam stadium ini. Kelantan memang perlu memiliki sebuah stadium atau lebih stadium baru memandangkan kemajuan sukan dan popularasi rakyat Kelantan makin meningkat selain kesetiaan penyokong Kelantan ini telah menyaksikan penyokong Kelantan menjadi penyumbang terbesar tiket Liga Malaysia iaitu 40% daripada kutipan keseluruhan tiket FAM 2011 yang dianggar mencecah lebih RM1.5 juta.

Malah sudah ada nada sinis mencadangkan Kelantan memiliki dua pasukan berbeza Kelantan United dan Kelantan City seperti Manchester City dan Manchester United, bagi pemerhati bolasepak Kelantan ianya bukan satu perkara yang pelik kerana Kelantan pernah memiliki banyak pasukan yang cemerlang serta digeruni lawan sebelum ini seperti pasukan JKR Kelantan, TNB Kelantan, PKINK, SKMK dan lain-lain. Tidak mustahil akan wujud dua pasukan yang kuat mewakili Kelantan dengan dua stadium tuan rumah yang berbeza. Perkembangan ini juga diharap dapat membuka mata kepada semua pelabur dan pemaju untuk menjadikan sebuah stadium impian menjadi kenyataan dalam tempoh 2-5 tahun akan datang. Pahat sudah berbunyi, kini tibalah tukul saling menyiapkannya.

Info Stadium:

1. Stadium Sultan Mohammed Ke-IV -Sekarang

Stadium Sultan Mohammed Ke-IV merupakan salah sebuah stadium yang terdapat di negeri Kelantan. Stadium ini mampu menampung sehingga 30,000 orang penonton. Ia terletak di Jalan Doktor, Kota Bharu.

2. Stadium Red Warriors - Baru (Nama stadium belum disahkan)





3. Stadium Sultan Muhammad ke 5 - Baru (Nama gelaran dicadangkan THE FORTRESS)

Gambar sekadar lakaran sahaja (Bukan gambaran sebenar rekaan yang dirancang)

Stadium yang dicadangkan ini kegunaan padangnya khas untuk sukan bolasepak sahaja dan akan diuruskan sepenuhnya oleh KAFA. Masih dalam proses merekabentuk plan mengikut kesesuaian KAFA oleh sebuah syarikat yang akan berkerjasama dalam membangunkan stadium ini. Dimaklumkan stadium ini akan mendapat bantuan kerajaan pusat dan dibantu syarikat swasta. Pengumuman dan majlis pecah tanah dijangka akan berlangsung pada awal tahun 2012. Kapasiti penonton 40,000 orang.




P/s Sumber: Theredwarriors.com

.:Views and Suggestions:.